De politie wil het aantal slachtoffers van babbeltrucs terugbrengen. Daarom is er vandaag een campagne gestart: ‘Laat niemand binnen, wat ze ook verzinnen’.

Alles draait om die voordeur:
-Ken je de mensen niet aan de deur?
-Verwacht je niemand?
-Komen ze op een onverwacht tijdstip?
-Willen ze naar binnen met een apart verhaal?
-Laat niemand binnen, wat ze ook verzinnen!

Bij babbeltrucs zijn in de meeste gevallen ouderen het doelwit. Het vertrouwen van de slachtoffers wordt geschaad en dat heeft veel impact. Als er geweld wordt gebruikt en de babbeltruc bijvoorbeeld uitmondt in een woningoverval, zijn de psychologische effecten nog groter. Vaak komt er ook schaamte bij kijken. Dat maakt dat niet alle slachtoffers aangifte durven te doen. Reden genoeg om in actie te komen.

Voorlichting is volgens de politie van groot belang. Het is ook aan buren, kinderen, of verzorgers om ouderen te helpen weerbaarder te maken tegen babbeltrucs.

Alle social media kanalen van de politie Rotterdam worden ingezet om het onderwerp babbeltrucs te belichten. Er zijn informatiepakketten ontwikkeld, die worden uitgedeeld door wijkagenten. Ook met folders en posters wordt aandacht getrokken en zowel op televisie als in kranten en tijdschriften komt preventie van babbeltrucs aan bod.